Hungry Slovak – aplikácia, vďaka ktorej jete chutne, lacno a ekologicky

Bojovníkov proti plytvaniu jedlom je stále viac a ja mám veľkú radosť, že vám dnes môžem predstaviť šikovné dievčatá, ktoré stoja za aplikáciou Hungry Slovak. Od novembra 2017 je možné stiahnuť ju do svojich mobilov a tabletov a tak sa nielen dobre a lacno najesť, ale tiež aktívne prispieť k tomu, aby dobré jedlo nekončilo v odpadkových košoch.

Vďaka aplikácii si totiž môžete kúpiť jedlo, ktoré by sa v reštauráciách do konca dňa nestihlo predať. Takéto jedlo, napriek tomu, že je čerstvé a chutné, končí nakoniec ako odpad.

Aplikácia Hungry Slovak veľmi dômyselne spája príjemné s užitočným. Jedlo, ktoré prevádzky verejného stravovania prostredníctvom nej ponúkajú svojim zákazníkom, nielen že neskončí v koši, ale zákazník dostane dobré a kvalitné jedlo za bezkonkurenčnú cenu, pohybujúcu sa najčastejšie v rozmedzí dvoch až troch eur.

O aplikácii som sa porozprávala so zakladateľkami projektu Hungry Slovak, Dominikou Kováčovou a Martinou Luknárovou.

APLIKÁCIA, KTORÁ CHCE POMÔCŤ ZNÍŽIŤ MNOŽSTVO POTRAVINOVÉHO ODPADU Z REŠTAURÁCIÍ, FAST FOODOV, JEDÁLNÍ A PEKÁRNÍ

Aplikáciu si môžete stiahnuť aj prostredníctvom stránky Hungry Slovak
Ako ste prišli na nápad vytvoriť aplikáciu, ktorá by pomohla nasmerovať jedlo na taniere namiesto do odpadkových košov?

Nápad sa vyvíjal postupne. Sme firma, ktorá sa v gastronómii pohybuje už viac ako 10 rokov, a tak nás prirodzene zaujímajú aj témy ako food waste a zero waste (potravinový odpad a bezodpadovosť, pozn.). Tie sa samozrejme netýkajú len gastronómie a hotelierstva, ale aj domácností. Napríklad tie produkujú podľa štatistík až 50% potravinového odpadu. A to je veľmi zarážajúca informácia, najmä ak sa v médiách dozvedáte správy o tom, koľko ľudí umiera hladom, či trpí podvýživou. Takže v nás dozrel ten správny čas, prispieť aj svojím dielom k zlepšeniu týchto globálnych tém v oblasti, ktorej sa profesionálne venujeme – v oblasti verejného stravovania.

Ak si odmyslíme nedojedené porcie hostí a odpad, ktorý vzniká pri príprave jedál, aké sú ďalšie dôvody, pre ktoré sa vyhadzuje jedlo v reštauráciách? 

Prevádzky každý deň vyprodukujú množstvo jedál a produktov na priamu konzumáciu, ich spotrebu však ovplyvňujú aj tak banálne vplyvy, akým je napríklad nepriaznivé počasie. Počet návštevníkov reštaurácie môže byť teda počas týždňa rozkolísaný. Kým počas niektorých dní je počet zákazníkov vyšší, v iné zas klesá. A čo sa stane s jedlom, ktoré sa nepredá? Zväčša putuje priamo do koša. Aj napriek optimalizácii množstva jedál sa denne do kontajnerov vyhodí množstvo nezávadného, chutného jedla, ktoré nemá nálepku pokazené, ale neskonzumované.

Existujú informácie, koľko percent z navareného jedla sa v prevádzkach verejného stravovania denne vyhodí?

Na Slovensku takéto štatistiky nie sú, ale z vlastnej skúsenosti môžeme potvrdiť, že by sa z jedla, ktoré sa denne vyhodí v reštauráciach a hoteloch, najedli všetci hladní ľudia na Slovensku. Smutné, ale je to tak. Legislatíva v tomto smere žiaľ vôbec nepomáha. Pred niekoľkými rokmi sme spolupracovali na jednom krásnom podujatí, kde sa podávali skutočné lahôdky a veľmi kvalitné jedlá. Keďže viacerí hostia potvrdili účasť, no napokon neprišli, navyše nám ostalo okolo 40 kilogramov jedla z naozaj kvalitných surovín ako napríklad hovädzia sviečkovica, prepelice či kačacíe prsia. Kontaktovali sme teda jednu charitatívnu organizáciu, či by toto jedlo mohla použiť pre nasýtenie ľudí bez domova. Z legislatívnych dôvodov ho však nemohla prevziať. Napriek tomu, že bolo šokovo schladené, nezávadné, chutné a kvalitné, nakoniec sa muselo vyhodiť.

Aplikácia vám ukáže presnú polohu reštaurácií ponúkajúcich jedlo za zvýhodnenú cenu, počet porcií, ktoré sú k dispozíicii aj čas v ktorom sa dá jedlo vyzdvihnúť. Zdroj: Instagram Hungry Slovak

APLIKÁCIA PRE VŠETKÝCH, KTORÍ CHCÚ JESŤ KVALITNE, CENOVO VÝHODNE A ŠETRNE VOČI ŽIVOTNÉMU PROSTREDIU

Aké výhody ponúka aplikácia tomu,  kto si cez ňu objedná jedlo?

Prevádzky cez aplikáciu ponúkajú jedlá a potraviny za maximálne 50% z predajnej ceny, teda aj menej ako za polovicu.  Zákazník si po jedlo môže prísť s vlastnými dózami a tak podporiť myšlienku bezodpadového hospodárenia. Večer si tak môže celá rodina pochutnať na výborných jedlách od šefkuchárov za bezkonkurenčné ceny, navyše s pocitom, že zachránili jedlo, ktoré by inak skončilo v koši.

O koľko percent oproti bežnej cene jedla zákazník ušetrí, ak si jedlo  objedná cez vašu aplikáciu? Je stanovený nejaký horný cenový limit jedla,  za ktorý reštaurácie môžu jedlo predať?

Horný limit je 5 eur, to je maximálna možná cena, ktorá sa dá do aplikácie nahodiť. Obvykle sa však cena jedál v aplikácii pohybuje okolo sumy 3 eur.

Je možnosť objednať prostredníctvom aplikácie aj donášku jedla, alebo  si preň musím prísť osobne?

Donášku zatiaľ nie, ale nevylučujeme, že časom sa dohodneme s nejakým partnerom, ktorý by túto požiadavku dokázal zastrešiť.

V ktorých denných hodinách býva v aplikácii k dispozícii najviac  jedla? Dá sa cez ňu objednať už aj v obedňajších hodinách alebo treba počkať až na poobedné, resp. večerné hodiny? 

Najväčší výber je okolo tretej hodiny po poludní, to je zatiaľ naša odsledovaná hodina. Ako sa to bude vyvíjať ďalej ešte uvidíme, ale myslíme si, že frekventovanejšie budú skôr poobedňajšie až večerné hodiny.

Vráťme sa ešte k obalom na jedlo. Mnoho ľudí sa dnes snaží minimalizovať množstvo vyprodukovaného  odpadu a tak do reštaurácií zvyknú po jedlo chodiť s vlastnými obedármi. Ako motivovať ďalších ľudí, aby sa vzdali neekologických polystyrénových obalov, do ktorých sa jedlo bežne balí? 

My vítame iniciatívu ľudí, ktorí chcú minimalizovať odpad a po jedlo chodia s vlastnými obalmi. Napríklad náš servisný poplatok za obalové materiály na jedlo je nastavený až na 1 euro, aby sme užívateľov odradili od toho, že si jedlo nechajú baliť do nevratných obalov. A ak náhodou po jedlo neprídu s vlastnou nádobou, môže ich hriať na duši aspoň fakt, že 50% zo spomínaného jedného eura pôjde na edukačnú kampaň za boj proti potravinovému odpadu.

Aj takúto príjemnú večeru vo dvojici môžete zažiť vďaka aplikácii Hungry Slovak. Zdroj: Instagram Hungry Slovak

APLIKÁCIA PRE UVEDOMELÉ, EKOLOGICKY A EKONOMICKY MYSLIACE PREVÁDZKY

Aké výhody prináša aplikácia reštauráciám? Čo získajú prevádzky zapojením sa do projektu?

Okrem toho, že sa zapoja do boja proti vyhadzovaniu jedla, určite je pre nich výhodou to, že sa im vrátia minimálne náklady na použité suroviny. Za rok to môže byť celkom slušný obnos peňazí, ktorý sa určite zíde niekde inde.

Aké gastro prevádzky majú možnosť zaregistrovať sa v aplikácii? Sú  to len reštaurácie, alebo to môžu byť aj iné prevádzky – cukrárne,  pekárne, fastfoody, hotelové reštaurácie, prevádzky vo food courtoch  obchodných domov a pod.? Je registrácia v aplikácii bezplatná?

Registrácia je pre prevádzky bezplatná a zapojiť sa môže každá, ktorá má skúsenosť s vyhadzovaním jedla a chce s tým niečo urobiť. Pekárne a cukrárne tak môžu na konci dňa predať pečivo, či koláč, ktorý sa počas dňa nepredal. A ráno ponúknuť opäť iba čerstvé produkty s vedomím, že prevádzka nevyhodila do koša vlastné peniaze vynaložené na kúpu surovín a tiež, že nemusia klamať zákazníkov predajom nie najčerstvejších produktov. Taktiež hotely, fast foody, budeme sa tešiť, ak budú prevádzky v aplikácii pribúdať.

Vítajú gastro prevádzky možnosť zapojiť sa do takéhoto projektu? Je z ich strany cítiť, že vyhadzovanie jedla považujú aj  oni za problém a že ho chcú riešiť?

Sme veľmi pozitívne prekvapené, prevádzky reagujú nad naše očakávanie. Sú aj také, ktoré majú presné štatistiky o tom, koľko jedál vedia denne dávať do ponuky Hungry Slovak. Zaujímajú sa nie len o finančnú stránku, ale úprimne sa tešia, že budú limitovať vyhadzovanie jedla.

Do aplikácie sú prihlásené najmä bratislavské reštaurácie, v posledných dňoch v nej pribudlo zopár reštaurácií z Martina. Plánujete rozšíriť pôsobnosť aj do ďalších slovenských miest?

Áno, plán je rozšíriť sa na celé Slovensko. Dúfame, že sa prevádzky začnú čoskoro pridávať aj samé a všimnú si potenciál,  ktorý aplikácia prináša. Samozrejme, sme vždy k dispozícii a do používania aplikácie všetky prevádzky radi zaučíme osobne.

Ďakujem za rozhovor a aplikácii želám čo najviac spokojných užívateľov.

Páči sa vám aplikácia Hungry Slovak? Dajte o nej vedieť aj svojim známym, napríklad aj zdieľaním tohto článku. A ak máte svoju obľúbenú jedáleň, pekáreň či známych, ktorí podnikajú v gastrobiznise, určite im túto aplikáciu spomeňte.

You may also like

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *